4Endurance gorivo za Guinnessov svjetski rekord
Vrijeme čitanja: 8 min

4Endurance opskrbljuje gorivom Guinnessov svjetski rekord

Vrijeme čitanja: 8 min
Preko 29 sati vožnje biciklom zahtijeva izuzetno visok unos energije, što je moguće lako postići samo s pravim gorivom.
4Endurance gorivo za Guinnessov svjetski rekord

Biciklist na ultra udaljenosti, Marko Baloh, mnogo je puta pokazao što sve može na biciklu. Godine 2025. na popisu njegovih postignuća pojavio se novi rekord — postavio je najbolje vrijeme na udaljenosti od 1000 km na otvorenom.

Njegovo postignuće, koje ne samo da priznaje Svjetska ultra biciklistička udruga (WUCA), nego i Guinnessova knjiga rekorda, donijelo mu je dva rekorda — njegovo najbolje vrijeme na 1000 km i rekord najstarijeg biciklista koji je prešao 500 milja na otvorenom unutar 24 sata.

Kao i kod svih njegovih izazova, pravilna sportska prehrana odigrala je ključnu ulogu. Marko je davno prestao eksperimentirati i radije se oslanja na provjerene proizvode. Stoga su mu u uspjehu pomogli i suplementi brendova Nduranz i 4Energy, koji su mu osigurali potrebnu energiju da izdrži svojih 29 sati vožnje biciklom.

Marko, oborio si dva svjetska rekorda — najbolje vrijeme na 1000 km na otvorenom i najstariji si biciklist koji je prešao 500 milja na otvorenom u 24 sata.

Da, iznenadio sam se, nisam to očekivao. Tog sam dana srušio nekoliko rekorda, ali ova su se dva računala za Guinnessovu knjigu rekorda.

Očekivao sam da ću oboriti rekord od 1000 km, jer većina mlađih biciklista nakon 24 sata vožnje biciklom ne želi potrošiti još 2 sata da bi dosegla granicu od 1000 km. Tako da mi je ovaj još bio moguć. Kako više nisam tako mlad, teško mogu konkurirati mlađim biciklistima.

Ali iznenadilo me obaranje rekorda od 500 milja. Ne znam tko me nominirao za ovaj rekord, ali rado ga prihvaćam. No, već mi je netko iz službenog sindikata dao naslutiti da bi netko uskoro mogao pokušati oboriti taj rekord.

Da li si prije utrke imalo na umu procijenjeno vrijeme završetka?

Nakon mojih prošlih pokušaja da oborim rekorde na 1000 km u dvorani i na otvorenom, imao sam dobar osjećaj što mogu postići. Uzeo sam u obzir i svoje godine.

Cilj je bio završiti 1000 km za manje od 30 sati. Drugim riječima, da je moje krajnje vrijeme bilo preko 30 sati, bio bih jako razočaran. Ali čak i s 30 sati, oborio bih rekord za jedan sat.

Marku je bilo potrebno 29 sati, 23 minute i 10 sekundi da prijeđe 1000 km. 

Što se tiče udaljenosti prijeđene unutar 24 sata, nadao sam se da ću se približiti svjetskom rekordu. Oborio sam ga u kategoriji 50+, ali sam znao da će se to dogoditi. Ali za bilo koju dobnu skupinu bio sam daleko, vjerojatno i zato što uvjeti nisu bili idealni. I, naravno, jer starim.

Jesi li tijekom vožnje doživio krizu, bilo fizičku ili psihičku?

Na samom početku, zbog loših uvjeta, prvi put mi se dogodilo da sam nakon 5 sati bio depresivan, te sam se požalio svom timu da ne vidim smisla da nastavljam dalje i da nisam siguran želim li nastaviti.

Kad god sam ganjao rekorde, moja prosječna brzina u prvih 10 sati bila je oko 40 km/h. Ali ovaj put je bilo toliko vruće da sam imao tragove soli na dresu, snaga mi nije bila na razini i zbog toga sam sumnjao u svoju volju da izdržim još 20 sati. Moja prosječna brzina bila je bliža 37 km/h, a misli su mi se počele utrkivati.

Tada me moja supruga Irma bodrila preko slušalica i to mi je puno pomoglo. Mislim da nije bilo šanse da odustanem, ali sam razmišljao o tome.

Obično nema nikakvih problema do 15. sata, ali tada vam izvedba počinje opadati i tada se utvrđuje vaš konačni rezultat. Ovoga puta kriza je nastupila mnogo ranije, ali pokazalo se da sam noću, kako se zrak hladi, bio brži, što se također nikada prije nije dogodilo.

Niti u jednom trenutku nisam bio zabrinut zbog rekorda od 1000 km, jer mi je trebala samo prosječna brzina od 33 km/h da ga oborim i bio sam na dobrom putu. Ali da je moja brzina pala ispod ovog praga, ozbiljno bih preispitao smisao svog pokušaja.

Marko Baloh 1000 km rekordKako su temperature padale, Marcova prosječna brzina se povećavala. 

Tvoj pokušaj dogodio se na hipodromu. Zašto sti odabrao tu lokaciju i koje parametre si uzeo u obzir?

Općenito, zahtjevi WUCA-e nisu strogi. Jedino čega sam svjestan je najveća duljina kruga, koja je oko 5 km. Nisam se brinuo oko toga, jer sam odabrao poznatu lokaciju koju je organizacija već potvrdila.

Moj pokušaj dogodio se na stazi unutar hipodroma. Mislim da su ga koristili suci i snimatelji tijekom utrka zaprega, ali često ga koristi lokalni biciklistički klub za treninge. Nije ništa posebno, širina dva metra, ali meni je bila savršena.

Očito, WUCA ga je prethodno morala odobriti. Morali smo proći krug od 900 metara s mjernim kotačem i poslati podatke organizaciji na odobrenje. Kako smo već završili ovaj proces 2008., kada sam pokušavao oboriti jedan od starih svjetskih rekorda, najjednostavnija odluka bila je koristiti mjesto koje je već bilo odobreno. 

Ovakav pothvat je i nutricionistički zahtjevan. Koje si proizvode koristio i u kojim količinama?

Tijekom godina sam usavršio svoj plan unosa energije. Ne pratim trendove, i dalje brojim kilokalorije umjesto grama ugljikohidrata.

Uglavnom sam koristio Nrgy Drink 90. Nedavno sam otkrio da trebam unijeti najmanje 300 kcal na sat, a da ne mogu prijeći 400 kcal na sat.

Svaki sat moram popiti jednu bocu u koju umiješam 3,5 mjerice Nrgy Drink 90. To iznosi 330 kcal (83 g UH). Ostatak energije do 400 kcal dolazio je od konzumiranja polovice energetske pločice svakog sata. Stalno sam izmjenjivao svoje energetske pločice — Training BarSalty Bar 4Energy Bar.

Ponekad koristim i energetske gelove. Vjerujem da sam ovaj put uzeo 3 ili 4 Nrgy Gela 45. Volim ih koristiti noću kada konzumiram energetski gel s kofeinom kako bih ostao budan.

Prehrana je vjerojatno najvažniji dio natjecanja ultra izdržljivosti. S godinama se moje tijelo prilagodilo visokim unosima, ali najvažnije je da nemaš problema s prehranom. Znam mnogo slučajeva ljudi bržih od mene koji su se uhvatili u koštac s takvim podvigom, ali su na kraju pogriješili. U prvim satima krenu velikim brzinama, ali onda ostanu bez energije jer ne unose dovoljno. Prehrana je ključna.

Pronašao sam ono što mi odgovara i to ne mijenjam. Jedino što mijenjam su okusi, tako da mi niti jedan ne dosadi, a sve ostalo ostaje isto.

Marko Baloh prehrambena strategijaMarkova zona za hranjenje dobro je opskrbljena dodacima Nduranz i 4Energy. 

Jeste li tijekom podviga jeli i nešto slano?

Ne. Obično za vrijeme višednevnih podviga pojedem nešto slano. Ovaj put nisam. Za vrijeme kraćih i bržih utrka, kao što je ova, prehrana se mora temeljiti samo na šećeru.

Zašto ste odabrali Nduranz dodatke prehrani?

Probao sam mnogo dodataka prehrani, ali Nduranz mi je uvijek najbolje odgovarao. Također redovito uvode nove proizvode i do sada su svi dobro funkcionirali za mene.

Vrlo je jednostavno dozirati količine, nikad nisam imao problema s probavom, a sviđaju mi ​​se okusi. Ovo je važno, budući da konzumiram velike količine i da mi se ne sviđaju okusi, bilo bi teško postići potreban energetski unos.

Jednom kada se navikneš na određene dodatke prehrani i oni ti odgovaraju, ne želiš ih mijenjati.

Jesi li tijekom vožnje pratio određene podatke, poput otkucaja srca i snage? Kako ovi podaci utječu na tvoj energetski unos tijekom vožnje?

Ovi podaci ne utječu na moj energetski unos. Moja strategija prehrane ostaje ista, bez obzira na duljinu utrke. Tijekom kratkih treninga unos je niži, dok sve što traje duže od 3 sata slijedi isti plan prehrane kao i onaj za događaje na ultra udaljenosti.

Jedine prilagodbe mogu biti zbog logistike, budući da treninzi nemaju tako dobru logistiku potpore kao utrke, pa usput moraš sam pronaći vodu. No, uvijek nastojim svoju prehranu na treninzima držati što bliže onoj na utrkama. 

Jesi li testirao svoju prehrambenu strategiju i trenirao crijeva u tjednima koji su prethodili utrci?

Ne. Isprobao sam ovu strategiju već mnogo puta i moj osjećaj je već navikao na ovu vrstu unosa, tako da mi nije potreban dodatan trening crijeva. 

Koje si proizvode koristio za oporavak nakon utrke? Koliko ti je vremena trebalo da se vratiš na svoju normalnu razinu

Neposredno nakon utrke popio sam napitak za oporavak Regen. To je bilo neophodno kako bih svom tijelu odmah osigurao sve potrebne hranjive tvari.

Potom sam večerao sa svojim timom kako bih mogao pojesti pravi obrok, bogat mastima i soli. Ali apetit nikada nije tako velik kao što misliš da će biti. Misliš da ćeš moći sve pojesti, ali nakon što je hrana poslužena, mučiš se da je pojedeš do kraja.

Ipak, nakon takve utrke tjedan dana si potpuno iscrpljen, a posljedice osjećaš otprilike mjesec dana.

Ipak, nije da se samo odmaram cijeli tjedan. Već idućeg dana odradio sam 30 minuta laganog treninga na trenažeru kako bih skinuo 'prljavštinu' s nogu. Sljedećeg sam dana sa suprugom otišao voziti bicikl na otvorenom, odraditi lagani trening oporavka.

U drugom tjednu se počinješ osjećati bliže normalnom. I dalje se uglavnom držiš oporavka, izbjegavaš intervale, ali tijelo je već sposobno podnijeti ozbiljne vožnje.

Marko Baloh i suprugaMarko radi treninge oporavka sa svojom suprugom Irmom. 

Jesi li zadovoljan cijelim pokušajem obaranja rekorda, kako u nutricionističkom, tako i u ostalim područjima?

Da, vrlo. Sve je bilo savršeno, osim uvjeta na koje ne mogu utjecati.

Što se tiče organizacije, tima i prehrane, sve je išlo po planu. Moje noge nisu baš bile na razini koju sam očekivao, ali mislim da je to bilo zbog vremena. A možda i mojih godina...

Gdje je u tvojoj karijeri ovaj podvig u smislu težine? Da li je na vrhu?

Ne, na vrhu ne. Ne može se usporediti s RAAM-om, gdje sve traje nekoliko dana. Kad to jednom doživiš, 30 sati ti se više ne čini kao velika stvar. Naravno, iscrpljujuće je, pogotovo ako pokušavaš oboriti rekord i moraš voziti punom snagom, ali nije doraslo RAAM-u.

Ali, ovaj je podvig bio težak s druge točke gledišta. Intenzitet je bio vrlo visok, bez pravih razdoblja odmora. Da bi srušio rekord, tvoja prosječna brzina mora biti iznad 36 km/h, a svaki iskusni biciklist zna da to nije lak pothvat. Moraš se dobro pripremiti. Sam unos kalorija je izazov pri takvom pulsu kada se proizvodi tolika količina vata. 

Imaš li već u planu neki novi podvig?

U mom životopisu nedostaje puno kraćih utrka koje bih želio dovršiti. O RAAM-u više ne razmišljam jer su financijski ulozi preveliki. Ali da sam dobio sredstva, vjerojatno bih to učinio.

Još uvijek postoje neki rekordi u mojoj dobnoj skupini koje bih mogao oboriti, ali prestar sam da bih se natjecao za generalni poredak. Možda, ako se pojavi zanimljiv izazov, prihvatit ću ga.

Utrka preko zapada popularna je već godinama, ali također je nešto što sam već pobijedio. Prošle godine su prvi put organizirali RAAM kao samostalnu utrku na Istoku. Pa sam imao ideju da pokušam osvojiti obje. Najprije Utrku preko Zapada, a zatim odletiti na start Utrke preko Istoka i pokušaš pobijediti i na njoj. Ovako bih vozio dvije trećine RAAM staze. Tijekom dvije utrke, ovisno o tvojoj brzini, imaš oko 4 dana vremena, što nije tako loše.

Još jedna utrka koja me zanima je utrka oko Austrije. Blizu je doma, ali ju još nisam probao. Želio bih isprobati kraću utrku, jer duža zahtijeva gotovo istu postavu tima kao RAAM. Tako da ove godine, ako se ništa drugo ne pojavi, ovo je utrka kojoj bih želio prisustvovati.