KLJUČNI SUPLEMENTI ZA IZDRŽLJIVOST: AMINOKISELINE - IZGRADBENI ELEMENTI PROTEINA (3/5)

Nećemo previše raspravljati o aminokiselinama, budući da smo ih već pokrili proizvodima koje smo predstavili u stavcima Hidratacija i Regeneracija. Aminokiseline su sastavni dijelovi proteina. U principu, govorimo o dvadesetak standardnih aminokiselina - neke su esecijalne, koje moramo dobiti hranom, budući da ih naša tijela ne sintetiziraju sama. Kod sportaša je važno da se u slučaju napora kada se očekuje raspadanje tkiva, zajedno s postojećim suplementima i hranom, u organizam unese i mala količina aminokiselina. Te su kiseline poznate pod kraticom BCAA, koja označava aminokiseline razgranatog lanca, poput leucina, izoleucina i valina - od kojih je najvažniji leucin budući da potiče sintezu mišićnog tkiva. BCAA se dodaju u bocu (ili se konzumiraju prije treninga) ako trening traje duže od dva sata; u ostalim slučajevima, BCAA sadržani u  hidratacijskom piću pokrivaju sve potrebe prosječnog rekreativca entuzijasta.

A iako su BCAA dokazano učinkoviti i dobro poznati, danas se uporaba HMBa preferira u vrhunskim sportovima, budući da su aminokiseline već dovoljno zastupljene u sportskoj prehrani. Radi se o derivatu već spomenutog leucina, koji ne samo da je iznimno bioraspoloživ, već u isto vrijeme štiti mišiće od pucanja i ubrzava izgradnju mišićnog tkiva. Naime, HMB se nekada upotrebljavao kod pacijenata pod dugotrajnom bolničkom skrbi, budući da sprječava atrofiju skeletalnih mišića i ligamenata bolje od bilo kojeg drugog suplementa. Iz svjedočanstava naših korisnika, najprije biciklista, saznali smo kako ovaj suplement ima još jedan nepoznati učinak - mišić se, kada konzumiramo ovaj suplement prije zahtjevnog treninga ili utakmice, umara kasnije i generalno “izgara” slabije. Zaključak je da se tkivo - naravno, uz primjerenu koncentraciju aminokiselina - regenerira već tijekom treninga, ili drugim riječima, mikroozljede zacjeljuju brže. 

Posljednji nutrijent koji se uzima nakon vježbe, i koji, naravno - ili kao dodatak ili kao dio proteina - već postoji u kvalitetnom regeneracijskom piću, jest glutamin. Glutamin je najmanje poznat, iako gradi većinu skeletalnih mišića. Glutamin neće čudesno povećati muskulaturu, ali će zato znatno smanjiti vrijeme ozljede (štetom možemo smatrati mikroozljedu ili gubitak tkiva u trenutku napora), i time omogućiti bržu regeneraciju. Glutamin je jeftin i siguran suplement koji će biti najkorisniji vegetarijancima i veganima kojima nedostaje glutamina u prehrani, kao i, naravno, sportašima koji se oporavljaju od ozljeda.

U sljedećem dijelu možete čitati o najzanimljivijoj temi koja će zanimati svakog sportaša koji se bavi sportom izdržljivosti - maksimalnom aerobnom kapacitetu (VO2max).

Prethodni članak KLJUČNI SUPLEMENTI ZA IZDRŽLJIVOST: VO2MAX (4/5)
Sljedeći članak KLJUČNI SUPLEMENTI ZA IZDRŽLJIVOST: REGENERACIJA (2/5)