Preskočite na sadržaj
KATEGORIJA 20% OFF -> Na proizvode u ovoj kategoriji dobite 20% popusta. popust se automatski izračunava u koraku CHECKOUT (ne u košarici).
KATEGORIJA 20% OFF -> Na proizvode u ovoj kategoriji dobite 20% popusta. popust se automatski izračunava u koraku CHECKOUT (ne u košarici).
cink protiv virusa

Cink za imunitet

Cink je stekao svoju reputaciju čim su mediji objavili da pomaže u liječenju bolesti uzrokovane trenutnom pandemijom. No bitno je napomenuti da cink kao takav nije lijek za spomenuto stanje. Također bi bilo naivno zaključiti kako je samo jedan element dovoljan za sprječavanje razvoja bolesti - istraživači još uvijek rade na pronalasku najprikladnijeg ionskog oblika cinka, jer ioni cinka inhibiraju reprodukciju RNA virusa i utječu na njegovu polimeraznu aktivnost. Sportaši koriste cink već desetljećima, a u trenutku najvećih napora znatno povećavaju preporučene dnevne doze. Njegovo protuupalno djelovanje na citokine je neupitno, a ujedno je i jedini vitamin i mineral za koji se pokazalo da smanjuje pojavu upala, kao i trajanje prehlade. Kako bismo izbjegli nagađanja u vezi s aktualnim virusom, proučit ćemo cink kao mogući mikroelement za imunitet i smjestiti ga u kontekst treninga izdržljivosti, koji su sam po sebi težak udarac za imunološki sustav.

 

Što je cink?

Cink (Zinc) je osnovni mikroelement i mikronutrijent, koji je, između ostaloga, važan za normalni rast i razvoj organizma te neurološku i reproduktivnu funkciju; prije svega, njegovo je djelovanje ključno za optimalno funkcioniranje imunološkog sustava i zacjeljivanje rana. Još se od 1970-ih istraživanja bave ulogom cinka u zacjeljivanju otvorenih rana, oporavku od operacija, njegovim protuupalnim djelovanjem i sl. Vrlo je teško očekivati toliko koristi od jednoga mikroelementa, ali cink se iskazao i u istraživanjima koja su se koristila statističkim metodama, dokazujući kako značajno utječe na određena poboljšanja.

 

Spomenuli ste da cink povećava otpornost? Pomaže li doista kod prehlade?

Tako je. Svima nam je u glavi da vitamin C pomaže kod prehlade, ali je ta teorija proizašla iz Bayernove spoznaje da vitamin C povećava protuupalno djelovanje Aspirina. Međutim, kada gledamo pojedinačne vitamine ili minerale, samo je djelovanje cinka neupitno, a njegovo sprječavanje i skraćivanje trajanja prehlade potkrjepljeno je brojnim dokazima. Tu ponajprije mislimo na običnu prehladu, ali i na druga virusna oboljenja. Istraživanja su (metaistraživanje je bilo provedeno 2011.) pokazala kako unos najmanje 75 mg cinka dnevno smanjuje trajanje prehlade za čak 12 - 48%

Rezultati istraživanja nisu tek tako objavljeni u bilo kakvoj reviji. Rezultati 13 dvostruko slijepih i placebo kontroliranih studija - preporučujemo čitanje kratkoga članka Zinc for the common cold—not if, but when -  donose dokaze o: 

  • trajanju i smanjenju simptoma s naknadno primjenjenim cinkom
  • smanjenoj učestalosti prehlada kod djece kada se cink primjenjuje kao profilaksa (preventiva) - svakodnevna uporaba cinkovoga sirupa ili tableta

Cink ima još jednu korist. Suplementacija cinkom  smanjuje prisutnost upalnih citokina. Citokini su posrednici među različitim dijelovima imunološkoga sustava, a citokinski su receptori vrlo osjetljivi - za njihovo aktiviranje potreban ih je vrlo mali broj. Citokini tako izazivaju upalu, a čak i kada je u pitanju aktualni virus, događa se slično (osim dišnih tegoba, najveći je problem kod sredovječnih ljudi citokinska oluja, koja se događa kada imunološki sustav ne može odrediti način obrane). Dakle, cink posredno pomaže u smanjenju štetnih posljedica virusa - baš kao što je koristan i za smanjenje alergijskih reakcija, smanjuje prekomjerni upalni odgovor tijela na viruse.

Općenito, oksidativni stres i kronične upale bitan su faktor u nastanku arterioskleroze, srčanih bolesti, raka, neurodegenerativnih stranja i starenja općenito. Cink također smanjuje reaktivne spojeve (ROS) koji u svom najagresivnijem obliku znaju vršiti oksidativni stres i na zdravim stanicama.  

 cink in paracelsus

Slika 1: Antičke tablete cinka koristio je već Paracelsus, začetnik farmacije - u to je vrijeme farmacija bila više poput alkemije. Ipak, cink se pokazao odličnim za poboljšanje vida i imunološkoga sustava. Jedna zanimljivost: spomenuti si je plemić, pravog imena Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim, sam nadjenuo ime Paracelsus, što znači "onaj koji je do Celsusa". Aulus Cornelius Celsus bio je rimski enciklopedist poznat po svom djelu De Medicina.

Ne bih se opet "filao" tabletama. U kojoj hrani mogu pronaći cink?

Najčešće ga dobivamo u neobrađenom crvenom mesu, školjkama, siru, jajima, bučinim sjemenkama; malo ga ima i u povrću (špinat, šparoge, limski grah, lišće crvene repe i brokula). Cink je prisutan i u shiitake gljivama te tamnoj čokoladi. Cink iz hrane nije tako rijedak, ali je njegova apsorpcija problematična. 

U prosjeku tijelo apsorbira samo oko 30% cinka iz hrane (Sandström, B. 1997. Bio-availability of zinc. Eur. J. Clin. Nutr., 51 (suppl. 1): S17-S19 Pored toga, tu je uključeno i mnogo drugih čimbenika. Učinkovitost je apsorpcije veća kod pomanjkanja, a stvarni sadržaj cinka u prehrani varira. Je li nam dostupna prehrana bogata cinkom? Kako na apsorpciju utječu naše prehrambene potrebe? Izbjegavamo li hranu s fitinskom kiselinom koja smanjuje apsorpciju? Uzimamo li lijekove za smanjenje kiseline?

Nadalje, naše tijelo nema sposobnost stalne proizvodnje ili pohrane cinka, pa ga moramo stalno unositi. Brzim životnim tempom koji dovodi do preskakanja obroka lako se možemo naći u situaciji da nam nedostaje taj neophodni mineral. Vjerojatnost da ćete svaki dan pojesti jednu kamenicu i dobiti potrebnu dozu cinka u stvarnosti je vrlo mala. 

Upravo je zato važno, posebice zimi, ponekad i kada smo seksualno aktivni (muškarci cink gube sa spermom), kada se znojimo, kada smo ozlijeđeni i kada nam opadne imunološki sustav, pametno posegnuti za cinkom u obliku dodatka prehrani. Prisutnost cinka i sposobnost apsorpcije smanjuje i konzumacija alkoholnih pića. Slabija apsorpcija događa se i kod vegetarijanaca, vegana i svih čija prehrana sadrži velike količine fitinske kiseline.

Da, vegan sam. Trebam li uzimati tablete cinka?

Problem s veganskom prehranom jest taj što je cink prisutniji u punomasnim mliječnim proizvodima, mesu i jajima, dok je u veganskim proizvodima njegova prisutnost više simbolične naravi. S druge strane, vegani kozumiraju puno fitinske kiseline, koja se kao takva smatra izuzetno zdravom. Utvrđeno je da ima antioksidativno i antikancerogeno djelovanje te blagotvoran učinak na razinu kolesterola i lipida u krvi. Međutim, njezino djelovanje nije najpovoljnije za apsorpciju minerala - smanjuje apsorpciju svih ključnih minerala, a posebice magnezija i cinka (Lönnerdal B. (2000). Dietary factors influencing zinc absorption. The journal of nutrition, 130 (5S Suppl): 1378S-83S (10))

Tako kod vegana potreba za unosom cinka često prelazi iz kategorije "možda bi trebalo" u "nužno". Tu treba uzeti u obzir i  bioraspoloživost cinka - budući da je teže apsorbirati taj mikronutrijent, vrijednosti iznad 50% pametan su izbor. Obično ne možemo pogriješiti s citratima, jer osim dobre raspoloživosti nisu previše bolni za naše novčanike (magnezijev citrat) - a cinkov citrat u tabletama ima apsorpciju od čak 61,3%.

Kako ću znati imam li pomanjkanje cinka?

U odraslih je pomanjkanje u početnoj fazi znatno teže opaziti nego u djece (zaostanak u rastu) pa ga zato vjerojatno najprije opažaju sportaši. Najčešći simptomi koji se često pripisuju nečemu drugomu su, među ostalim, suha koža, oslabljen imunitet, probavni problemi, gubitak kose, smanjen osjet mirisa te usporeno zacjeljivanje rana. Kod muškaraca nedostatak se cinka uglavnom odražava u impotenciji pomanjkanju testosterona, što uzrokuje probleme i kod sportskog učinka. Sportaš koji se bavi sportovima izdržljivosti, kojemu su visoke razine hormona stresa kortizola svakodnevica, pomanjkanje cinka prepoznat će po slabijoj regeneraciji, bolovima u mišićima i čestotnosti ozljeda.

Pomanjkanje cinka kod osoba s raznolikom prehranom nije toliko učestalo - češće je kod sportaša koji se bave sportovima izdržljivosti jer prolaze kroz velike napore. Češće je i kod ljudi koji izbjegavaju jesti životinjske proizvode, kod alkoholičara te - zanimljivo - kod ljudi koji su imali pomanjkanje cinka u djetinjstvu. Rizik od pomanjkanja malo je veći kod djece i starijih osoba, jer se pomanjkanje povećava s godinama. Trudnice i dojilje također su rizična skupina. Cink tablete u obliku citrata ili sulfata rješavaju mnoge probleme koji su prethodno pripisivani drugim uzrocima.

 

Zašto kao sportaš moram biti posebno pažljiv oko dodavanja cinka u prehranu?

Kao što smo spomenuli ranije, cink je ključan za normalno funkcioniranje testosterona, koji je izravno povezan s aerobnim i anaerobnim kapacitetom, te time i brzinom regeneracije. Što je ona brža, to više možemo trenirati, a naši su fiziološki sustavi, od krvožilnoga do mišićno-živčanoga, u boljoj formi. 

cink za kolesarje
Slika 2: Cink tablete koriste i naši biciklisti - Andreja Godec redovito ih koristi za povećanje otpornosti i bolju regeneraciju. Iako je većina utrka trenutno otkazana, vjerujemo da ćemo se uskoro opet natjecati.

Cink je zajedno s vitaminima B kompleksa, magnezijem i vitaminom D, ključan za održavanje normalne razine testosterona, kao i smanjenja estrogena - ženskog spolnog hormona - kod muškaraca. Istraživanja su posebno pokazala kako je suplementacija cinkom korisna, ako ne i nužna, za muškarce s nižom razinom testosterona te sportaše, koji zbog ekstremnih napora gube cink ili imaju povišen kortizol. Jedno je istraživanje provedeno na skupini elitnih hrvača koji su zbog ekstremnih napora imali snižene razine testosterona i kortizola. Četverotjedna suplementacija cinkom vratila je snižene razine hormona u normalu (izvor 1izvor 2izvor 3)

Cink smanjuje upale i doprinosi bržem oporavku. Odnos između upale i njezinog "gašenja" u sportu je problematičan - s jedne strane, upala je nužna jer izaziva rast jačeg mišićnog tkiva, no ako je uzrokovana preopterećenjima i stresorima, također će i ometati sportski napredak. Nadalje, kada citokinski receptori, koji usmjeravaju upalni odgovor, opadnu, tijelo postane sklono pretjeranim upalama. Općenito, sveprisutna i kronična upala (low grade inflammation) za ljude je izuzetno problematična - a cink je odlično protuupalno sredstvo koje djeluje mnogo selektivnije od vitamina C.

Cink tablete također čuvaju zdravlje kostiju i zglobova, a pomanjkanje cinka dovodi do sklonosti prijelomima i dugotrajnijeg zacjeljivanja. Cink je ključni element u stvaranju kolagenog tkiva, održavanju zdravlja kose, noktiju i kože. Vjerojatno imate baku koja uz beta karoten koristi i cink i selen za očuvanje vida.

 

Mogu li se predozirati cinkom?

Naravno! Kao i svime ostalime, ali vjerojatnost je za to izuzetno mala. Prevelika doza cinka smanjuje prisutnost bakra, apsorpciju željeza, snižava vrijednost korisnog kolesterola i u ekstremnim slučajevima slabi imunološki sustav. Ostali simptomi uključuju povraćanje, mučninu, vrtoglavicu i probavne probleme. Međutim, ovi problemi javljaju se tek pri dozama većim od 220mg.

Ukratko, cink je potpuno siguran i potreban dodatak koji bi svatko trebao uzimati barem tijekom stresnih razdoblja i razdoblja slabijeg imuniteta. Kako biste si malo poboljšali san u ovim nesigurnim vremenima - savjetujemo vam da uzmete cink nakon večere. 

Jeste li znali..


...da su Cink tablete upotrebljivali već u antičkom Rimu? Na olupini  potopljene rimske galije pronađen je dokaz u obliku cinkovih tableta, koje su koristili stari Rimljani već 140 godina prije Krista za očuvanje zdravlja očiju.

Uporabu cinka za liječenje očnih bolesti zagovarali su Plinije stariji, Pedanije  Diskorid i Teofrast. Kasnije je uporaba zamrla, ali se ponovno vratila s Paracelsusom. Njegovo je pravo ime Theophrastus Philippus Aureolus Bombastus von Hohenheim, a švicarski je alkemičar i liječnik plave krvi. Ime si je odabrao po rimskom iscjelitelju dok je studirao u Ferrariju, a njegova se slika nalazi i u samostanskoj ljekarni u Olimju. Dottore je istraživao nastanak kuge i sifilisa te je tražio lijek koji će zauvijek iskorijeniti Crnu smrt. Svojim je pacijentima počeo davati metale, uključujući cink. Nekima se stanje značajno poboljšalo, a na kraju su ga prozvali "ocem farmacije"

Nakon njegove smrti cink se prestao upotrebljavati - s pojavom moderne farmacije lijek se ponovno počinje propisivati u 20. stoljeću. Danas je cink u svojim raspoloživim oblicima (cinkov citrat, cinkov sulfat) jedno od najučinkovitijih sredstava za održavanje optimalnog imunološkog sustava. Vjerujemo da će vam tablete cinkovog citrata pomoći u ovim neizvjesnim vremenima - naravno pod uvjetom zdravog načina života, uravnotežene prehrane, dovoljnog gibanja i još više spavanja. 

cink tablete

Nudimo ti cink tablete - cinkov citrat 60 doza po 25mg (250% PDV) priznatoga proizvođača Ultravita po cijeni od 114HRK. Provjeri obiteljsko pakiranje 3x Ultravit Zinc 25mg za 305HRK,

 

 

Najprodavanije u kategoriji otpornost: Ashwagandha kapsule

Najčešća pretraživanja: virus | cink | pandemija 

 

 

Prethodni članak Kako najlakše poboljšati vrijeme na tvojem prvom triatlonu?
Sljedeći članak GO ELECTROLYTE - RECENZIJA

Ostavi komentar

Komentari moraju biti odobreni prije nego što se prikažu

* Obvezna polja