Preskočite na sadržaj

Indeks tjelesne mase BMI

Indeks tjelesne mase (BMI) tj. na angleski body mass index (BMI) je izumio belgijski matematičar i sociolog, Adolphe Quetelet, u prvoj polovici 19. stoljeća, zato je ovaj indeks poznat i kao Queteletov indeks. Kasnije, tek u osamdestim godinama 20. stoljeća je Ancel Keys taj omjer između tjelesne težine djeljeno s kvadratom tjelesne visine pojedinca je nazvao indeks tjelesne mase na kratko BMI. Po riječima ovog američkog fiziologa, radi se o zadovoljavajućem alatu za određivanje relativne pretilosti, namjera je utvrđivanje stanja pretiosti i pothranjenosti populacije i spriječavanje povezanih bolesti.

Danas se bmi indeks tjelesne mase redovito koristi da odredimo kompoziciju tijela pojedinca, prije svega što se tiče masnoća u tijelu i tjelesne težine s obzirom na preporučenu vrijednost s namjerom spriječavanja povezanih bolesti. Sigurno ste u prošlosti čuli svojeg doktora kako vam na temelju dvoznamenkastog broja, trlja s prstom, kako naša tjelesna težina nije primjerena. Prosječni indeks tjelesne mase bmi u Hrvatskoj je oko 26 što znači da imamo i Hrvati polako problem s povećanom tjelesnom težinom, s obzirom na mišljenje Svjetske zdravstvene organizacije vrijednost nad 25 predstavlja prekomjernu tjelesnu težinu, vrijednost nad 30 već se pripisuje pretilosti.

Indeks telesne mase debelost

KAKO IZRAČUNATI INDEKS TJELESNE MASE?

Izračun indeksa tjelesne mase može pokazivati na povećanu tjelesnu masu, pothranjenost, a rezultat može biti i normalna tjelesna težina. Formula za izračun je tjelesna težina podijeljena s kvadratom tjelesne visine. Izračunajte svoj indeks tjelesne mase još danas i saznajte, imate li povećanu tjelesnu masu ili pothranjenost, što može voditi do mnogih bolesti. Naš cilj je naravno idealna tjelesna težina.

BMI indeks tjelesne mase  (body mass index) je naša tjelesna težina tj. tjelesna masa podijeljena s kvadratom tjelesne visine. Tako dobijemo broj tj. indeks koji predstavlja našu tjelesnu težinu u relaciji na našu visinu. Vrijednost između 18,5 i 25 govori kako je naša tjelesna težina idealna, manje znači pothranjenost, a više prekomjernu težinu.

Ako bi volio/la saznati kakva je vaša tjelesna masa tj. tjelesna težina (izražena u kilogramima), koristite donji BMI kalkulator.

BMI KALKULATOR ZA RAČUNANJE INDEKSA TJELESNE MASE

BMI kalkulator - tjelesna težina podijeljena s kvadratom tjelesne visine. Rezultat može biti prekomjerna težina, pothranjenost ili naravno idealna tjelesna težina.

Izračunajte, je li vaša tjelesna težina idealna ili predstavlja rizik za vaše zdravlje:

VRIJEDNOSTI INDEKSA TJELESNE MASE

Indeks tjelesne mase bmi (body mass index) je antropološka mjera, kod koje je formula za izračun naša tjelesna težina tj. tjelesna masa (izražena u kilogramima) dijeljena s kvadratom tjelesne visine. Dobiveni broj predstavlja naš bmi indeks tjelesne mase, čija je glavna svrha utvrđivanje količine tjelesne masnoće tj. masti u tijelu, rezultat pokazuje i povećanu tjelesnu masu ili pothranjenost, što može predstavljati rizik za naše zdravlje.

Svjetska zdravstvena organizacija vrijednosti indeksa tjelesne mase razvrstava u sljedeće kategorije, kod kojih naša tjelesna težina može predstavljati povećanu tjelesnu masu ili pothranjenost, naravno se želimo smjestiti u kategoriju u kojoj je naša tjelesne težina idealna:

Kategorija BMI (kg/m²) Tjelesna masa
Teška pothranjenost ≤ 16,0 mršavost
(smanjenja tjelesna masa)
Umjerena pothranjenost 16,0–17,0
Blaga pothranjenost 17,0–18,5
Normalna tjelesna masa 18,5–25,0 normalna tjelesna masa
Povećana tjelesna masa (predispozicija) 25,0–30,0 povećana tjelesna masa
Stopa pretilosti I 30,0–35,0 pretilost
Stopa pretilosti II 35,0–40,0
Stopa pretilosti III ≥ 40,0

Izvor tablice: Wikipedija

Kao što se vidi iz tablice, antropološka mjera tj. indeks tjelesne mase bmi (body mass index) kod vrijednosti između 25 i 30 predstavlja povećanu tjelesnu masu tj. tjelesnu težinu.

Indeks tjelesne mase nad 30 predstavlja pretilost, koju dijelimo na tri faze: 30-35 je pretilost prve stope, 35-40 pretilost druge stope, a vrijednosti nad 40 predstavljaju pretilost treće stope koja prikazuje ozibljnu pretilost te koja je ozbiljna opasnost za naše zdravlje.

Indeks tjelesne mase ispod 18,5 predstavlja mršavost tj. prenisku tjelesnu masu. Svjetska zdravstvena organizacija i mršavost dijeli na tri faze: 17-18,5 predstavlja blago pothranjenost, 16-17 umjerenu pothranjenost te vrijednost ispod 16 predstavljaju ozbiljnu pothranjenost, koja je isto tako alarmantna za naše zdravlje.

Normalna tjelesna težina se kreće tako između vrijednosti 18,5 i 25 i naime za većinu pojedinaca vrijedi da je ova antropološka mjera u toj vrijednosti za njih idealna, međutim i to je potrebno uzeti sa rezervom.

NEDOSTATCI INDEKSA TJELESNE MASE

Tako zdravstvene kao i statistične ustanove su na podlozi upotrebe indeksa tjelesne mase u praksi izložile njegove nedostatke.

Matematičar Nick Trefethen je istaknuo kako BMI tjelesnu masu tj. tjelesnu težinu dijeli s prevelikim brojem kod niže tjelesne visine i s preniskim brojem kod više tjelesne visine. Posljedično neka bi indeks tjelesne mase za 10% podcijenio mjeru niskih ljudi. Što znači, da bi niže osobe mogle imati više tjelesne masnoće nego što je uistinu preporučeno, a više osobe bi mogle biti zdrave i imale relativno nizak postotak tjelesne masnoće, međutim indeks tjelesne mase bi im pokazao prekomjernu težinu.

Indeks telesna mase telesna višina

Pored matematičkih odstupanja, indeks tjelesne mase ima nedostatke i u tome da teško uzima u obzir razlike u konstituciji, omjeru mišića i masnoće, spolu, starosti pojedinca. Sve to naime utječe na našu idealnu težinu, što međutim nije vidljivo u jednostavnom izračunu indeksa tjelesne mase. Sama "seljačka" logika koja danas nažalost često nedostaje, nam govori o tome ako netko ima puno mišićne mase bude imao i veći indeks tjelesne mase, ne da bi značilo da ima i prekomjeran postotak masnoće.

Zdravstvene i statističke ustanove traže alternativne načine za mjerenje indeksa tjelesna mase na način koji bi preciznije uzimao u obzir sve različite čimbenike te nam tako ponudio pravilinije statističke podatke s kojima mjeriti zdravstveno stanje populacije. Radi se o promjenama osnovne formule i različita mjerenja kao što su opseg struka i vrata u omjeru s tjelesnom visinom.

Sve ovo je korisno društvu, ali mi se fokusiramo na pojedinca i na zdrav način života, zato je indeks tjelesne mase potpuno zadovoljavajuć pokazatelj naše tjelesne mase tj. tjelesne težine, dok sami uzimamo u obzir sve čimbenike te se ne baziramo previše na klasifikaciju težine prema mišljenju Svjetske zdravstvene organizacije, jer je isti - potpuno proizvoljan i predstavlja još jedan razlog zašto indeks tjelesne mase ne smijemo uzimati previše doslovno.

Svetovna zdravstvena organizacija

INDEKS TJELESNE MASE ZA ŽENSKE

Indeks tjelesne mase se za ženske računa potpuno jednako kao za muške, iako kod toga ne uzima u obzir da ženske naravno imaju viši postotak tjelesne masnoće i manji postotak mišićine mase od muškaraca. To se ne odražava u formuli za izračun antropološke mjere i ne u samoj tablici Svjetske zdravstvene organizacije, u kojoj navodi kategorije vrijednosti tjelesne mase tj. tjelesne težine.

U praksi to znači kako bi ženske morale same uzimati u obzir navedena odstupanja kod računanja svojeg indeksa tjelesne mase te kod toga uzimati u obzir posebnosti vlastitog tijela, dakle između ostalog konstituciju i starost, naravno i jednostavnu logiku, kako se osjećaju u svojem tijelu.

Indeks telesne mase za ženske

INDEKS TJELESNE MASE ZA DJECU

Indeks tjelesne mase se za djecu računa na isti način kao i za odrasle muškarce i žene, dakle tjelesne težina podijeljena s kvadratom tjelesne visine. Razlika je u tome da se dobivena vrijednost ne definira na podlozi fiksno danih vrijednosti, kao što vrijede za odrasle, nego se uspoređuje s ostalim vršnjacima povezanim iste dobi.

Međutim postoje neke opipljive vrijednosti na podlozi koji možete i sami izačunati doma, ima li vaše dijete prenisku ili previsoku težinu s obzirom na dob, naravno kod djece istu vrijednost je pameto uzimati s još većom rezervom.

Kada već govorimo o djeci i tjelesnoj težini, ima smisla istaknuti kako je prekomjerna težina među djecom u razvijenom svijetu uvijek veći problem, s kojom bi se prema našem mišljenju morali odlučno suočiti, što naravno primarno pada na naše roditelje i na njihov odnos prema zdravoj prehrani i aktivnim načinom života. Stvar je jednostavna, manje slatkiša i brze hrane te više gibanja u prirodi!

Zdravi in aktivni otroci

INDEKS TJELESNE MASE ZA STARIJE OSOBE

Kod starijih ljudi indeks tjelesne mase može zatajiti, jer ne uzima u obzir da s godinama gubimo mišićnu masu, zato može nepromijenjena antropološka mjera predstavljati povećanje postoka tjelesn masnoće.

A niti ovdje nema razloga za paniku jer bi starije osobe još toliko mogle dobro poznati svoje tijelo i svoju dobrobit, zdrave prahranske navike i aktivni način života nam omogućuju da se u svojem tijelu bez obzira na godine osjećamo dobro i možemo bez kalkulatora ocijeniti bi li bilo dobro kakav kilogram dobiti ili izgubiti.

U modernom društvu smo si postavili podosta niske standarde što se tiče ljudskog tijela u starijim godinama i većinom se nam čini poptuno normalno da čovjek u sedamdesetim godinama već sav bespomoćan i sve ga boli, tako kako se nam čini skroz prihvatljivo da su naša djeca sve više debela. Zatim vidimo nekoga koji u devedesetima pokazuje više fizičkih sposobnosti nego prosječan dvadesetogodišnjak, i umjesto da bi se pitali što krivo radimo, čini nam se da da je ista osoba nekakav zdravstveni fenomen koja se je rodila s posebnim genom koji u starosti to omogućuje.

Aktivni starejši ljudje

U Japanu imaju izuzetno visok postotak stogodišnjaka i negdje smo čuli izreku; svaka smrt prije stote godine je neka vrsta samoubojstva. I mi smo uvjereni da možemo s zdravom prehranom i zdravim načinom života ne samo značajno produljiti životni vijek, nego i drastično poboljšati kvalitetu svog života.

ZDRAVA PREHRANA I AKTIVAN ŽIVOTNI STIL

Indeks tjelesne mase predstavlja omjer između tjelesne mase i tjelesne visne. S tim podatkom možemo približno ocjeniti u kakvoj smo formi tj. koliko kilograma bi morali dobiti ili izgubiti. Iako računanje kilograma ne može zamijeniti zdravog doticaja s vlastitim tijelom koji se temelji na zdravoj prehrani i aktivnom načinu života.

Prije nego li pomislimo na dodatke prehrani ili čarobne forumle moramo se pobrinuti za zdravu prehranu. Što zdrava prehrana znači, naravno nije strogo određeno i dan danas broj svakakvih dijeta premašuju mogućosti pojedinca, kako bi mogli razumijeti što je za njih najbolje. Naravno, na ovu stvar ne postoji lagani odgovor, ali naš jednostavan savjet je da se na temelju vlastitih iskustva i ispitivanja odlučite koja vrsta prehrane vam najviše odgovara, kod toga je naravno ključnog značenja, dosljednost. Istovremeno naravno nema potrebe istaknuti kako brza hrana i hrana puna šećera nemaju mjesta u niti jednoj zdravoj dijeti.

Zdrava prehrana

Uz zdravu prehranu je ključnog značenja i način života. Ako se pitate, jeste li fizičko dovoljno aktivni, odgovor je sasvim pouzdan, kako bi mogli u svoj svakodnevni ritam uključiti više aktivnosti. Moderni čovjek preživi puno vremena  u sjedećom položaju i mnogi se ne kreću skoro ništa. Opet drugi provedu sjedeći većinu vremena, zatim se nadaju da sat tjelovježbe jednom do dva puta na tjedan predstavlja dovoljno aktivnosti, kako bi bili zdravi. Nažalost nije tako. Aktivni način života znači upravo to, način života. Neka kretanje postane dio vašeg postojanja i vaše zdravljem vam bude zahvalno. Što to znači u praksi? Hodajte, gdje bi se mogli voziti, trčite gdje bi mogli hodati, skačite gdje bi mogli trčati.

Nduranz Regen 500 g

Nakon napornog treninga je bitna pravilna regeneracija. Napitak za regeneraciju Nduranz Regen sadrži sve što vaše tijelo treba za brzu regeneraciju. 

DODACI PREHRANI

Hranite se zdravo i fizički ste aktivni, ali željeli biste dodatnu pomoć u gubitku kilograma?

Možete si pomoći s jednim od sljedećih proizvoda:

L karnitin tvrtke Nutrex

L karnitin Nutrex

L karnitin tvrtke Essence

L karnitin Essence

Fusion tvrtke Nduranz

Nduranz Fusion

Je li možda vaš indeks tjelesne mase prenizak te bi željeli dobiti kilograme? Pogledajte si naše gainere.

ZAKLJUČAK

Indeks tjelesne mase je tjelesna težina podijeljena s kvadratom tjelesne visine. Dobiven broj tj. indeks na temelju proizvoljno određene ljestvice govori, koliki je postotak naše tjelesne masnoće tj. je li naša težina prikladna, prekomjerna ili preniska.

ITM kalkulator ima nedostatak, ova jednadžba ne uzimaju obzir različite konstitucije, starost, spol, uz to se omjer između mišićine mase i tjelesnem asnoće razlikuje od pojedinca do pojedinca, kod sportaša je normalno za očekivati kako će njihova mišićna masa biti viša što posljedično znači da će biti viši i njihov indeks tjelesne mase.

Struka pokušava postaviti drugačije jednadžbe koje bi eliminirale te nedostatke, istovremeno izvode i drugačija mjerenja, kao što su mjerenja opsega vrata ili struka u omjeru s tjelesnom visinom.

Indeks tjelesne mase stoga može biti koristan za mjerenje stanja cijele populacije i približno ocjenu tjelesne mase tj. tjelesne težine pojedinca, na individualnoj razini je puno bitnija naša osobna ocjena stanja i naša dobrobit kod čega sami najlakše uzimamo u obzir sve čimbenike koji utječu na interpretaciju indeksa tjelesne mase.

Zanima te više o zdravoj prehrani i aktivnom stilu života? Pročitaj još:

Anita Horvat: vježbe za snagu i stabilizaciju

Što jesti prije biciklističkog maratona?

Read more.
Prethodni članak Keto dijeta
Sljedeći članak Što jesi prije biciklističkog maratona?

Ostavi komentar

Komentari moraju biti odobreni prije nego što se prikažu

* Obvezna polja